Recensie #HetKanaal @Dereactor

Fraaie recensie over Het Kanaal in De Reactor!

“Een theatertekst is per definitie hybride. Hij heeft een zekere autonomie, maar verwijst steeds ook naar iets wat hij (nog) niet is: een theatervoorstelling. Je zou kunnen zeggen dat een theatertekst voortdurend voorbij zijn papieren grens wijst en vraagt naar een omzetting in theatertekens.

Het theater heeft zich op een bepaald ogenblik in zijn geschiedenis terecht geëmancipeerd van de literatuur en heeft het ‘spel’ als zijn absolute vertrekpunt genomen. Theater was niet langer een zo getrouw mogelijke enscenering van een tekst, maar werd een ‘cybernetische machine’ (Roland Barthes), waarin de tekst (naast de acteur, de scenografie, het geluid, de belichting…) maar een van de vele tekens was. De toneelteksten zijn niet langer het beginpunt en de maatstaf voor de enscenering, maar worden ‘brandstof’ voor de voorstelling.

Dat heeft gevolgen voor het schrijven van toneelteksten. Het eerste dat onder druk komt te staan is de gesloten dramatische structuur met zijn beperkte aantal personages, het conflict, uitgewerkt in dialoog en psychologische ontwikkeling, en de duidelijke plot met ontknoping.

Veel eigentijdse theaterteksten maken niet langer gebruik van dit klassieke schema, maar bestaan uit brokken tekst die tijdens de repetities in een bepaalde configuratie worden gezet. De schriftuur van de teksten voor het theater wordt daardoor opener, meer gefragmenteerd, epischer, poëtischer en meer monologisch. Het Kanaal van Gaea Schoeters (1976) is een mooi voorbeeld van die gefragmenteerde open schriftuur en van die mix van vertelling en poëzie in een overwegend monologisch spreken.”

De volledige recensie kan je hier nalezen. Het boek is te krijgen/bestellen bij elke boekhandel & uitgegeven door Kartonnen Dozen. Het stuk is 1/10 nog te zien in Theater aan t Vrijthof Maastricht, en volgend jaar oa in NTGent.

Overigens klopt het helemaal dat er een (zet)fout in de tekst is geslopen: het Macbeth-citaat bestond eerst uit twee delen: Macbeth’s tekst en de repliek van Lady Macbeth. Dat tweede deel hebben we nadien geschrapt, maar de Lady is blijven staan… Thx Erwin Jans voor het opmerken!