Holle Haven / Besmette Stad

Hoorspel / Installatie / Performance (2020) — co-creatieproject met pianiste Lies Colman, mezzo Els Mondelaers & componist Annelies Van Parys in het kader van een onderzoeksopdracht aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en i.s.m. Concertgebouw Brugge.Op vraag van curator Matthijs De Ridder & De Buren schreef ik tijdens de quarantaine in het voorjaar van 2020 Holle Haven, een adaptatie van het gelijknamige gedicht van Paul Van Ostaijen. Deze schrijfopdracht kaderde in het project Besmette Stad,  een project waarin een keur aan Vlaamse en Nederlandse kunstenaars een artistiek antwoord gaven op de coronacrisis aan de hand van Bezette Stad, de internationaal vermaarde dichtbundel waarin van Ostaijen terugkijkt op de Eerste Wereldoorlog.

Maar we wilden meer. Holle Haven moest ook buiten het papier tot leven komen, als een soort slam 2.0: door spoken word samen te brengen met hedendaags klassiek wilden we de grenzen van het genre aftasten en waar mogelijk oprekken. In volle quarantaine namen we de eerste pagina op, elk in zijn eigen kelder of zolder. Het resultaat van die gedistancete, digitale samenwerking kan je hieronder beluister.

Nu gaan we, tijdens een mini-residentie in het Concertgebouw Brugge, analoog samen rond de piano staan om het volledige gedicht aan te pakken én het op te nemen, zodat het dit najaar te beluisteren is. Als hoorspel, installatie of live-performance, afhankelijk van wat corona-gewijs mogelijk en toegelaten is.

Hier kan je alvast zowel het originele gedicht van PvO als de adaptaties (Frank Keizer maakte er ook eentje) lezen.

Audio

Cast & Crew

Tekst & stem — Gaea Schoeters
Zang — Els Mondelaers
Piano — Lies Colman
Compositie — Annelies Van Parys
Volledig ontwikkeld als co-creatie

Holle Haven / Besmette Stad