La Barca (2022) — Muziektheaterproductie (50′). Concept & co-creatie: Annelies Van Parys (muziek), Gaea Schoeters (libretto), Sjaron Minailo (regie). Een productie in opdracht van La Biënnale di Venezia, in co-productie met Studio Minailo & het Hermes Ensemble.
Twee vrouwen delen ongewild een gevangeniscel: een jonge activiste die opgepakt is na een illegale protestactie, en een volksvrouw die haar vriend vermoord heeft. Hun gedwongen samenzijn begint op gespannen voet, maar naarmate de nachten verstrijken, delen ze hun angsten en hun hoop met elkaar. En raken met elkaar in gesprek over welke dingen in het leven het waard zijn ervoor te vechten, en hoever je daarin kan en mag gaan. En of een goed doel alle middelen heiligt, ook al overschrijd je daarmee de wet. Hun gedeelde opsluiting wordt een innerlijke reis, die hen allebei blijvend zal veranderen.
La Barca brengt oude en nieuwe muziek samen: de madrigalen-cyclus La Barca di Venezia a Padua van Banchieri fungeert als een soort echo van het verleden en van de buitenwereld, en vlecht zich zo tussen de nieuwe muziek van componiste Annelies Van Parys.
Speellijst
24/09/22 — Première / Scuola Grande di San Rocco, Venezia
Cast & Crew
Notwehr (50′)
per due voci soliste, ensemble vocale e strumentale da Barca di Venetia per Padova – Dilettevoli Madrigali à cinque Voci di Adriano Banchieri (1605/1623)
Annelies Van Parys — componist
Gaea Schoeters — libretto
Sjaron Minailo — stage director
Johanna Zimmer, soprano
Els Mondelaers, mezzosoprano
VENETIAETERNA vocal Ensemble
Silvia Porcellini, soprano
Elisabetta Cuman, mezzosoprano
Miranda Ying Quan, contralto
Giacomo Schiavo, tenore
Francisco Augusto Bois, basso
Francesco Erle, direttore
HERMES ensemble
Karin de Fleyt, flauto
Stijn Saveniers, violoncello
Bram Fournier, trombone
Gaetan La Mela, percussioni
Sjaron Minailo, mise en scène
Commissione La Biennale di Venezia
coproduzione La Biennale di Venezia/Studio Minailo/HERMESensemble

Technische gegevens
Music Theatre Performance
for 2 singers, vocal ensemble (5) and ensemble (4)
50′
Commissione de La Biennale di Venezia