Vampiers bij de bloedbank #destandaard #demening

17/10/2020, DSAvond — “U daar, ja, u. U bent de redder van de cultuur. Koop het nieuwe boek van Gaea Schoeters, koop Mothership van Flying Horseman, huur online de films die Film Fest Gent aanbiedt – sleep die cultuur met karrenvrachten uw huis binnen.” Met die fijne aanbeveling besloot collega Roderik Six zijn column  over de falende noodfondsen voor de cultuursector in De Standaard.

Lezen kan hieronder.

Vanavond is het eindelijk zover. Voor het eerst sinds lange, lange, lange tijd gaan we nog eens naar een optreden in De Handelsbeurs. Het beloofde een fantastisch concertjaar te worden. Het mapje op onze barkast bevat tickets voor Andy Stott, Explosions in the Sky, Nick Cave & The Bad Seeds, Einstürzende Neubauten, Swans, Pearl Jam, The Pixies en Beck. Die briefomslag hebben we jammerlijk moeten omdopen naar ‘de corona-envelop’, maar vanavond kan Flying Horseman onze muziekdorst laven. En die is groot: ik voel me als een vampier die mag aanschuiven bij een bloedbank.

We twijfelen er niet aan: frontman Bert Dockx produceert al jaren wereldplaten en live blaast hij als een stille storm zijn publiek steevast omver. Het zal even wennen zijn. Normaal staan we verankerd op de eerste rij, ons bekertje bier op het podium, omringd door dansende mensen. Nu moeten we braaf aan een tafeltje zitten, in bubbels, meezingend achter ons mondkapje. Dat zal de pret niet bederven; we zullen doen alsof we in een of andere New Yorkse jazzkelder zitten, achteroverleunen en genieten.

Hoeft het nog gezegd dat de cultuursector een bloedbad is geworden? Ja, eigenlijk wel, want de overheid lijkt toondoof voor zijn verzuchtingen. Dat heeft de sector deels aan zichzelf te danken. In verspreide slagorde gingen de spelers bij cultuurminister Jan Jambon bikkelen om de kruimels, die schoof de hete aardappel laf door naar de steden en gemeenten. Daar is het versnippering troef. Schrijfster Gaea Schoeters verwoordde de chaos mooi op haar Facebook-muur: ‘In Sint-Niklaas kunnen individuele kunstenaars geen projecten indienen, alleen verenigingen. En een deel van de pot gaat naar sport en evenementen. In Antwerpen kunnen individuele kunstenaars wel indienen, maar alleen als ze in Antwerpen wonen. Wie daar werkt, maakt, schept en speelt, krijgt niks. In Gent dan weer wel, maar er moet een duidelijke band zijn tussen project en stad, zelfs als je er woont.’

Pure wanorde en willekeur dus. De noodfondsen worden misbruikt om sportmanifestaties te sponsoren en de kas van de citymarketing te spekken. De cultuursector zou razend moeten zijn. Maar als vanouds heerst de tamheid. Zijn protest beperkt zich tot wat braaf getrommel op een plein en een zoveelste badge op Facebook-profielen. Altijd dat geinig Chirogedoe – de strafste verzetsdaad bestond uit een paar tomaten die Jambon behendig ontweek. De cultuursector moet zich dringend verenigen in een sterke lobby en harder actie voeren.

Tot dan is het aan u. Ja, u daar, u bent de redder van de cultuur. Koop het nieuwe boek van Gaea Schoeters, koop Mothership van Flying Horseman, huur online de films die Film Fest Gent aanbiedt – sleep die cultuur met karrenvrachten uw huis binnen.

Het stuk zoals het verschenen is, kan je hier nalezen.