het kanaal

Muziektheater (2017) – Concept & tekst Gaea Schoeters & William Shakespeare – Muziek Annelies Van Parys – In opdracht van Queer Arts Festival Antwerpen i.s.m. Muziektheater Transparant, Het Geluid Maastricht & vzw Perignem

NL

Op het strand bij Calais maakt een vluchteling zich klaar om het Kanaal over te zwemmen, zijn toekomst tegemoet. Op de krijtrotsen aan de overkant neemt een (transseksuele) vrouw afscheid van het leven; nog even en ze springt haar einde tegemoet. Tussen de twee ontstaat een verrassende dialoog: hun lot blijkt sterker verbonden dan gedacht.

In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, is dit geen triest verhaal, maar vormen de twee monologen samen een ironische tragikomedie. Weliswaar wrang en maatschappijkritisch, maar nooit somber.

‘Wat een rijke theatertekst is Het Kanaal/Crossing Borders! Wat Gaea Schoeters hier lapt, is nodig in het theater: een tekst schrijven die diep in de ogen van deze tijd kijkt en ons vertelt waar het om gaat. De prachtige ironie die er in schuilt, wordt nu eens niet gebruikt om weg te kijken, maar om ons emotioneel iets bij te brengen. Knap.” — Jeroen Olyslaegers

De tekst van auteur Gaea Schoeters vindt zijn spiegel in een recent teruggevonden theatertekst van William Shakespeare, waarin de sheriff probeert de burgers van Londen tot rede te brengen die een groep recent aangekomen vluchtelingen willen lynchen. De gelijkenissen met de huidige tijd zijn frappant. Migratie is van alle tijden, onze primaire reactie erop ook. Elk organisme stoot af wat het vreemd is: de ‘strangers’ moeten weg.

Componiste Annelies Van Parys zet de Shakespeare-tekst om tot een reeks liederen voor sopraan & gitaar/luit. De muziek vormt geen klassieke soundtrack, maar wordt een extra personage. De sopraan krijgt de rol van ‘commentator’ en plaatst de monologen in een ruimer kader, zodat ze niet alleen een persoonlijk verhaal zijn, maar ook een maatschappelijke reflectie.

EN

The Channel / Crossing Borders 

Music Theatre (2017)  – Text and concept by Gaea Schoeters – Music byAnnelies Van Parys – Comissioned by Queer Arts Festival Antwerp in co-operation with Muziektheater Transparant and Het Geluid Maastricht 

On a beach near Calais a young refugee prepares himself to swim across the Channel, towards his new future. On the English side, on the chalk cliffs of Beachy Head, a (transsexual) woman bids life goodbye; in a few instants she will jump to her death.

“What an incredibly rich theatre text! It looks deeply into the soul of our times, and the beautiful irony is for once not used to look away, but to emotionally stir us.” —Jeroen Olyslaegers—

The new text by author Gaea Schoeters is mirrored by recently recovered Shakespeare-text, in which the sheriff of London tries to calm a mob of citizens who want to lynch a group of migrants. The scene shows scary resemblances to the current refugee crisis. Migration is a phenomenon of all times, and so is our primary reaction to it. Each organism repels what is foreign to it: the strangers have to go.

Composer Annelies Van Parys uses the Shakespeare-text as a libretto for a cycle of songs, which set the refugee theme in a historical perspective. The soprano is also the intermediary between past and present, audience and play; via other spoken Shakespeare fragments she sets the story in a different perspective, turning the personal stories into a sharp reflection of society, both in the 16th century and today – because the similarities are, alas, striking. 

Full text translated in English by Jonathan Reeder and Jane Hadley-Prole

Pers

RECENSIES

‘Een frisse, geëngageerde opera die aantoont dat vreemdelingenhaat van veel tijden is én aan kan zetten tot eigenzinnig muziektheater dat durft kiezen voor eenvoud en geestigheid om een krachtig, vinnig statement te maken over hoopvol leven ondanks de aanzwellende wanhoop.’ —Recensie in Knack—

INTERVIEWS

Herbeluister Pompidou —Klara—

‘Als kunst activistisch wordt, is het meestal heel slecht.’—Interview in De Morgen—

‘Wat doet het oudste voetballied ter wereld in een muziektheaterstuk over een transvrouw en een vluchteling?’—Interview in Zizo Magazine—

 

 

Stills

Speellijst

2018
26 & 27/01/2018, Ostade Amsterdam (NL)
6 & 7/2/2018, NTGent, Minnemeers (B)
27/4/2018, CC Ter Dilft, Bornem (B)

2017
17/2/2017, 13u30, Rataplan Borgerhout (B)
18/2/2017, 15u, Rataplan Borgerhout (B)
19/2/2017, 20u, Rataplan Borgerhout (B)
29/4/2017, Opera21, De Singel Antwerpen (B)
11/5/2017, 20u30, Operadagen Rotterdam  (NL)
12/5/2017, 19u, Operadagen Rotterdam  (NL)
13/5/2017, 15u & 19u, Operadagen Rotterdam  (NL)
3,4,5/08/2017, Theater Aan Zee, Oostende (B)
11/08/2017, Antwerp Queer Arts Festival, Fakkeltheater, Antwerpen (B)
01/10/2017, Vrijthof, Maastricht  (NL)

Cast & Crew

Concept & tekst Gaea Schoeters
Muziek Annelies Van Parys
Regie Gable & Romy Roelofsen / Het Geluid Maastricht
Scenografie Anneleen de Causmaecker
Grafisme Trui Hanoulle
Productie Antwerp Queer Arts Festival i.s.m. Muziektheater Transparant, Het Geluid Maastricht, Operadagen Rotterdam & vzw Perignem

Margaret Katelijne Verbeke
Vluchteling Adams Mensah
Zang Naomi Beeldens
Luitist/gitarist Maarten Vandenbemden

 

het kanaal

Technische gegevens

Muziektheater
voor 2 acteurs, een sopraan & een luitist/gitarist
Nederlands / Engels / (Frans)
70′

 

Voorstelling boeken?

Muziektheater Transparant
T + 32 (0)3 225 17 02
info@transparant.be

 

Boek

De theatertekst is uitgegeven bij Uitgeverij Kartonnen Dozen. (ISBN: 9789490952228) Bestel hem hier voor 12€50!

Making of