het kanaal // crossing borders – muziektheater – 2017/2018/2019 (Nl/EN)

© Trui Hanoulle

 

Het Kanaal / Crossing Borders is een muziektheatervoorstelling met Katelijne Verbeke en Adams Mensah, sopraan Naomi Beeldens en gitarist/luitist Maarten Vanbemden. De muziek is van Annelies Van Parys, de tekst van Schoeters & Shakespeare. Het Geluid Maastricht tekent voor de regie, Anneleen De Causmaecker voor de scenografie. Een productie i.o.v. Antwerp Queer Arts Festival in samenwerking met Muziektheater Transparant, Het Geluid Maastricht, Operadagen Rotterdam & vzw Perignem.

Op het strand bij Calais maakt een vluchteling zich klaar om het Kanaal over te zwemmen, zijn toekomst tegemoet. Op de krijtrotsen aan de overkant neemt een (transseksuele) vrouw afscheid van het leven; nog even en ze springt haar einde tegemoet. Tussen de twee ontstaat een verrassende dialoog: hun lot blijkt sterker verbonden dan gedacht.

In tegenstelling tot wat je zou vermoeden, is dit geen triest verhaal, maar vormen de twee monologen samen een ironische tragikomedie. Weliswaar wrang en maatschappijkritisch, maar nooit somber.

De tekst van auteur Gaea Schoeters vindt zijn spiegel in een recent teruggevonden theatertekst van William Shakespeare, waarin de sheriff probeert de burgers van Londen tot rede te brengen die een groep recent aangekomen vluchtelingen willen lynchen. De gelijkenissen met de huidige tijd zijn frappant. Migratie is van alle tijden, onze primaire reactie erop ook. Elk organisme stoot af wat het vreemd is: de ‘strangers’ moeten weg.

Componiste Annelies Van Parys zet de Shakespeare-tekst om tot een reeks liederen voor sopraan & gitaar/luit. De muziek vormt geen klassieke soundtrack, maar wordt een extra personage. De sopraan krijgt de rol van ‘commentator’ en plaatst de monologen in een ruimer kader, zodat ze niet alleen een persoonlijk verhaal zijn, maar ook een maatschappelijke reflectie.

Tekst Gaea Schoeters Compositie Annelies Van Parys Acteurs Katelijne Verbeke & Adams Mensah Zang Naomi Beeldens Luitist/gitarist Maarten Vandenbemden of Ana Fernandez Perez Regie Gable & Romy Roelofsen / Het Geluid Maastricht Scenografie Anneleen de Causmaecker Grafisme Trui Hanoulle

Speeldata:

2017 – VOORJAAR
17/2/2017, 13u30, Rataplan Borgerhout, try-out voor programmatoren (besloten)

18/2/2017, 15u, Rataplan Borgerhout, sneak preview
19/2/2017, 20u, Rataplan Borgerhout, sneak preview

29/4/2017, Opera21, Desingel Antwerpen, avant-première
11/5/2017, 20u30, Operadagen Rotterdam – EN – besloten voorstelling (European Cultural Parliament)
12/5/2017, 19u, Operadagen Rotterdam – music only
13/5/2017, 15u & 19u, Operadagen Rotterdam – NL – wereldpremière
3,4,5/08/2017, Theater Aan Zee, IDP Scheepswerf, Oostende – Belgische première
11/08/2017, Antwerp Queer Arts Festival, Fakkeltheater, Antwerpen
aug/2017, Festival Cultura Nova in Heerlen (tbc)

2017 – NAJAAR
01/10/2017, Vrijthof, Maastricht

2018 – VOORJAAR
26 & 27/01/2018, Ostade Amsterdam
6 &
7/2/2018, NTG, Gent (Minnemeers)
27/4/2018, CC Ter Dilft, Bornem 

Info & tickets:  zie websites theaters
Voorstelling boeken? (Geschikt voor scholen, CC’s & e.a.)

The Channel / Crossing Borders
Annelies Van Parys | Gaea Schoeters | Het Geluid Maastricht 

On a beach near Calais a young refugee prepares himself to swim across the Channel, towards his new future. On the English side, on the chalk cliffs of Beachy Head, a (transsexual) woman bids life goodbye; in a few instants she will jump to her death.

The new text by author Gaea Schoeters is mirrored by recently recovered Shakespeare-text, in which the sheriff of London tries to calm a mob of citizens who want to lynch a group of migrants. The scene shows scary resemblances to the current refugee crisis. Migration is a phenomenon of all times, and so is our primary reaction to it. Each organism repels what is foreign to it: the strangers have to go.

Composer Annelies Van Parys uses the Shakespeare-text as a libretto for a cycle of songs, which set the refugee theme in a historical perspective. The soprano is also the intermediary between past and present, audience and play; via other spoken Shakespeare fragments she sets the story in a different perspective, turning the personal stories into a sharp reflection of society, both in the 16th century and today – because the similarities are, alas, striking. 

Text Gaea Schoeters Composition Annelies Van Parys Direction Gable & Romy Roelofsen / Het Geluid Maastricht Actors Katelijne Verbeke & Adams Mensah Vocalist Naomi Beeldens Lute/guitar Maarten Vandenbemden  Scenography Anneleen De Causmaecker

Produced by Antwerp Queer Arts Festival 
In coproduction with
Muziektheater Transparant, Het Geluid Maastricht, Opera Days Rotterdam, vzw Perignem

Full text translated in English by Jonathan Reeder and Jane Hadley-Prole

Share